X
تبلیغات
دبستان تخصصی قرآنی دخترانه نسترن

دبستان تخصصی قرآنی دخترانه نسترن
آموزشی - تربیتی

ویژگی های افراد با نشاط

احترام به خود: به جنبه های خوب و مثبت خود بیشتر توجه می کنند و محدودیت هایشان را می پذیرند.

خوش بینی: افراد سرخوش به جنبه های روشن و مثبت حوادث نگاه می کنند و انتظار دارند نتیجه کار خوب باشد و هر گاه چنین نشود، آنان شکست و ناکامی خود را امری کوچک و گذرا تلقی می کنند و می کوشند راه حل تازه و بهتری برای مشکل خود بیابید.
تسلط شخصی: افراد سرخوش، احساس می کنند که ارباب و صاحب اختیار سرنوشت خود هستند. چون احساس می کنند که اختیار زندگی خود را در کف دارند ، به صورتی همسان از داشتن احساس سرخوشی خبر می دهند.

افزودن بر این چهار ویژگی اصلی شخصیت ، احتمال بیشتری وجود دارد که افراد سرخوش از بدن سالم و متناسب بهره مند بوده، هدفها و توقعات واقع بینانه ای داشته باشند و ضمن سود جستن از روابط مناسب، دوستانی صمیمی داشته و از ایمان مذهبی یا روحانی برخوردار باشند که از آنان حمایت می کند، به زندگیشان هدف و مقصد می بخشد و انان را چنانکه هستند می پذیرد.سر خوشی نه تنها احساس خوبی به فرد می دهد، بلکه برای سلامت جسمی نیز خوب است بارها محققان پی برده اند که سلامت ( جسمی و روانی ) و سرخوشی دست در دست هم کار میکنند و البته چنین یافته علمی به هیچ وجه شامل چیز تازه ای نیست ، هزاران سال پیش سلیمان نبی گفت: قلب شاداب به اندازه دارویی موثر بهر انسان فایده می رساند ولی روحی شکسته استخوان ها را خشک می کند.
و البته جای هیچ تردید نیست که یادگیری نیز در فردی با روان سالم شکل می گیرد هر چقدر روان فرد از سلامت بیشتری برخوردار است میزان ، عمق و پایداری یادگیری نیز بیشتر است. در راستای پرورش سرخوشی و نشاط ، موارد و توصیه های زیر در متون مختلف روان شناسی آمده است:

توصیه های موثر بر افزایش نشاط از دید روانشناسان :

- تلاش در وقت گذاری و رسیدگی به خود : کمک به رفع نیازهای دیگران بدون شناسایی و ارضای نیازهای فرد نا ممکن است . باید فرد توجه کند که چه کارهایی او را خوشحال می کند ، سپس وقت کافی برای انجام دادن آنها در نظر بگیرد .

-سرمایه گذاری در روابط نزدیک و صمیمانه : باید هر فرد وقت و محبت خود را به اشخاصی که دوست دارد هدیه دهد.

-تلاش در به انجام رساندن کارها مورد علاقه : هر فرد باید ، دنبال مبارزه طلبی هایی بگردد که به ارضای نیاز خود برای انجام دادن کارهای دارای معنی و هدف از نظر خود کمک می کند . هم چنین باید از فرصت های نامنتظر برای آزمون چیزها و کارهای متفاوت استفاده کند .

-دادن نیرو و انرژی به خود : رسیدگی به وضع سلامت جسمانی برای مراقبت از سلامت روان اهمیت دارد .

-پرهیز از افراط و تفریط : روحیه همه گاهی قوی و گاهی ضعیف می شود . ولی باید سعی کرد که به نوعی حالت تعادل یا حد وسط رسید.

-خوش بین بودن : اگر فرد همواره در پی آن باشد که ببیند در زندگی چه کمبودهایی دارد ، آن عیبها را خواهد یافت و احساسش نسبت  به خود از آنچه هست بدتر خواهد شد . باید فرد به دنبال جنبه های و جلوه های مثبت زندگی خود بگردد.

-نوع دوستی : نیکی کردن به دیگران ممکن است باعث شود فرد احساس خوبی و شادی کند . نوع دوستی ، کمک یا بخشش به دیگران بدون توجه به نفع شخصی ، احساس احترام به خود را افزایش می دهد . نوع دوستی , هم چنین ممکن است به کاهش فشارهای روحی و جسمی بینجامد و از سلامت و تندرستی فرد محافظت کند . بیشتر ما افرادی نوع دوست هستیم . ما تا آنجا که توان داشته باشیم به امور خیریه کمک می کنیم ، برای کمک به سالمندن یا از کار افتادگان داوطلب می شویم ، به افراد بی سواد خواندن و نوشتن یاد می دهیم و یا آماده ایم به عنوان برادر یا خواهر بزرگتر کودکان و نوجوانان نیازمند عمل کنیم . دلیل عمده انجام دادن این کارها آن است که ما صمیمانه می خواهیم به دیگران یاری دهیم.
احسان و بخشش به همان اندازه که به دریافت کنندگان کمک میکند ، برای بخشندگان هم مفید است . بسیاری از افرادی که برای انجام دادن امور خیر داوطلب می شوند از نوعی احساس سرشار از عافیت خبر می دهند که به ( نشاط کمک کنندگان ) مشهور شده است . این حالت ، نوعی احساس آرامش و رهایی از استرس ، افزایش انرژی ، گرمی ، افزایش احساس با ارزش بودن و حتی کاهش احساس درد و ناراحتی را شامل می شود .
هانس سلای بنیانگذار پژوهش در زمینه استرس ، همکاری با دیگران به خاطر خود را با عنوان ( خودخواهی نوع دوستانه ) توصیف کرده است که ما از طریق آن ، با کمک به دیگران برای تامین نیازهایشان ، نیازهای خود را نیز برآورده می کنیم . این مفهوم در واقع تعبیر جدیدی از قانون اخلاق طلائی مشهور است ( با دیگران همچنان رفتار کن که میل داری آنان با تو رفتار کنند ) تفاوت مهم در آن است که شما با ابزار دوستی و کمک کردن به همسایه خود ، محبت و کمک او را به سوی خود جلب می کنید .
-شوخ طبعی: شوخ طبعی و مزاح ، که به ما اجازه می دهد ترسها و دیگر احساسات منفی خود را بدون ایجاد ناراحتی برای خودمان یا دیگران بیان کنیم. یکی از سالمترین راه های مقابله با فراز و نشیب های زندگی است . بنابراین دکتر ویلیام فرای  استاد دانشگاه استانفورد که تاثیر های خنده و شوخی را بر سلامت جسمی و روحی به مدت 3 سال مورد بررسی قرار داد ، خنده در هر روز به اندازه 10 دقیقه ورزش قایق سواری و پارو زدن برای کار کردن قلب و عروق بدن مفید است . همچنین باعث تغییر شکل امواج مغزی و ضرب آهنگ تنفس می شود ، از احساس درد می کاهد ترشح هورمون های مربوط به استرس را کاهش می دهد و با افزایش فعالیت سلولهای کشنده طبیعی بتعث تقویت ایمنی بدن در مقابل بیماری ها می گردد .

شوخی و خنده روش هایی برای بیان عواطف صادقانه ، غلبه بر ترس و تردید و برقراری ارتباط با دیگران است . حتی در زمان ابتلا به بیماری های درمان ناپذیر و مرگ بار ، شوخی می تواند به افراد کمک کند که روزهای آخر زندگی خود را با شادی و نشاط سپری کنند . فایده دیگر شوخی کمک به فرو نشاندن خشم و عصبانیت است ، تقریبا امکان ندارد که انسان هم بخندد و هم عصبانی بماند.

-داشتن روابط اجتماعی: برقرار کردن ارتباط با دیگران به بهبود سلامت جسمی و روانی کمک می کند ، داشتن روابط گروهی با کاهش هورمون های مربوط به استرس به حفظ تندرستی یاری می رسانند .

-حفظ سلامت جسم : نگه داشتن سلامت بدن ، به وسیله ورزش و تغذیه صحیح ، به سلامت فکر و روان کمک می کند . علت این موضوع آن است که ورزش میزان بعضی مواد شیمیائی موجود در مغز را تغییر می دهد و جریان خون و جذب اکسیژن را می افزاید . این تغییرات می تواند بر دستگاه اعصاب مرکزی اثر گذارند و دگرگونی خوشایندی را در احساس و حال فرد به وجود آورند . ورزش همچنین به ایجاد تغییرات روانی تدریجی می انجامد . فعالیت بدنی به خودی خود می تواند در ذهن انسان را از تمرکز به افکار مزاحم و آزار دهنده باز دارد . کسانی که به طور مرتب ورزش می کنند به نوعی احساس مهارت و تسلط بر خود دست می یابند و عصبانیت و نگرانی خود را با حرکات ورزشی تخلیه می کنند .این تغییرات در امر تغذیه صحیح نیز ایجاد می شود داشتن چندین وعره غذایی کم حجم ولی مغذی و همچنین استفاده صحیح از مواد غذایی از جمله عوامل تاثیر گذار بر روان هستند .

برای شاد بودن و شاد زندگی کردن  نیازمند رفتارهائی مناسب و موثر هستیم تا بتوانیم در دیگران نفوذ کرده و چهره ای مشخص و شاد را نشانه خود قرار دهیم .

۱- همیشه چهره خندان و متبسم را در نگاه و صورت خود داشته باشیم .

۲- در معاشرت با اطرافیان ،  با احساس و شاداب باشیم .

۳- رفتارهای مثبت را برجسته و به آنها توجه نماییم .

۴- از کلمات محبت آمیز و خودمانی در سخنان خود استفاده کنیم .

۵- کبرو غرور بی جا نداشته باشیم وخود را برتر از دیگران ندانیم .

6- دیگران را دعوت به لبخند و شادی نماییم .

7- برنامه های شاد در ساعات تفریح و استراحت خود داشته باشیم .

8 – سعی در ایجاد فضای سبز در منزل ومکان زندگی خود داشته باشیم . ( استفاده از گلهای زیبا  و معطر محیط زندگی را باطراوت و آدمی را شاد می نماید)

[ بیست و هشتم دی 1390 ] [ 1:5 ] [ خزاعی ] [ ]

مدرسه شاد و با روح:

مدرسه نیز خود از یک روح سرشار برخوردار است،این موضوع به ندرت مورد تایید قرار می گیرد،و در عوض مدرسه به صورت یک ماشین و یا یک کارخانه شناخته شده است.در مدرسه می توان دانه جست وجو گری و پرسش را در زمین فکر و اندیشه نسل کوچک و کم سال کاشت تا این دانه رشد کند،همراه او بزرگ شودوزندگی بزرگسالی او را از زود باوریها،ساده اندیشی ها،بی دقتی ها، تقلیدها ،پیروی هاو باری به هر جهت گذراندن ها نجات دهد.درعوض او را انسانی متفکر،منطقی،فکور،اندیشمند،علت جو،هدفدار،خواهان حقیقت بار آورد.هیچ نسخه ای برای توسعه و پرورش مقدس و یا یک مدرسه شاد و با روح و سرزنده وجود ندارد به هر حال ما میتوانیم شرایطی را به وجود آوریم تا اجازه پرورش روح را بدهد و ایجاد نشاط نماید.روشهایی برای فعال کردن مدرسه و کلاس ارائه میشود امید است که این روشها باعث شود شوق و انگیزه ی بیشتری در دانش آموزان بوجود آیدو نشاط بیشتری احساس شود.

برخی از اقداماتی که کارکنان مدارس می توانند انجام دهند عبارتند از:

1-تشخیص اهمیت مطالب غیر کلامی

2-توجه به زیبایی محیط آموزشگاه و کلاسهای درس

3-نقل داستانهایی در باره مدرسه

4-برگزاری جشنها و مراسم مذهبی

5-حقیقت و اعتبار

6-پرورش و تقویت بیان

7-پرورش روح دانش آموزان

8- شناسایی علتها به جای توبیخها

[ بیست و هفتم دی 1390 ] [ 20:40 ] [ خزاعی ] [ ]

معلم شاد و با روحیه :

معلم آهنگ و فضا و جو کلاس درس را تنظیم و برقرار می سازد . چنانچه قرار باشد که روح دانش آموزپرورش و رشد یابد باید این روند از روح معلم آغاز گردد. حال چنانچه روح معلم افسرده و ناتوان باشد ،شانس ناچیزی برای تقویت و مراقبت از روح دانش آموزان وجود خواهد داشت .معلمانی که حضور توانمند خود را هر روز در کلاس درس نمی توانند ارائه نمایند ،آنان از لحاظ انتقال فکر با دانش آموزان هماهنگ نیستند و جهت پا سخگویی به نیازهای دانش آموزان آمادگی ندارند.هر معلم باید با توجه به هر گونه نقص در درک و دریافت دانش آموز نه بعنوان نقصی در تدریس خود توجه نماید و تلاشی کند تا در خود توانایی کشف روشهای جدید را به وجود آورد.معلم باید این امکان را داشته باشد تا بهترین روش ممکنه را انتخاب کند.توانایی در کشف روشهای جدید،عدم وابستگی کورکورانه به یک روش و رد کردن سایر روشها را ،مدنظر قرار دهد.اگردانش آموزان آگاه شوند که چه باید بخوانند ؟چرا باید بخوانند؟این درسی که میخوانند چه منفعتی در آینده نزدیک و آینده دور برای آنها دارد؟مورد کاربرد این درس در جامعه کجاست؟وچگونه مورد استفاده واقع می شود؟اهداف برای شان روشن میگردد.باکسب این اطلاعات است که دانش آموز رغبت پیدا می نما ید و درس برای او جالب و دلپذیر می شود.هردرسی در میان درسها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اگر شاگرد به ارزش آن درس آگاه گرددآن درس برایش معنی دارتر می شود.

[ بیست و هفتم دی 1390 ] [ 20:35 ] [ خزاعی ] [ ]

                                                                                                                                              به  نام خدا     

در تاریخ 12/10/90جلسه ای در دبستان نسترن با حضوراموزگاران پایه ی سوم برگزار گردیدکه دران به اموزش ساخت مسئله برای ضرب طی پنج مرحله اشاره شد .

 

می توانیم قبل از شروع کار مسئله سازی برای ضرب از دانش اموزان بخواهیم که برای یک جمع  یا یک تفریق مسئله سازی کنند.سپس وقتی اطمینان پیدا کردیم که انها در این زمینه مشکلی ندارند کار را شروع می کنیم .                                                               

 

1-مرحله ی اول :انتخاب و نوشتن اعداد برای مسئله- کاراز مسئله های ساده به مسئله های مشکل وپیجیده انجام می شود .

 

به دانش امو زان مسئله  هایی نظیر مسئله ی زیر داده میشود  تابرای ان عدد انتخاب کنند و بنویسند وبایدسعی شود که کار ازمسئله های اسان شروع شود .

 مثال-لیلا ومریم هر کدام -----گل دارند .انها چندگل   دارند؟

مثال دیگر –مادر زهرا -------بسته ی-----تایی گردو دارد .او چند گردو دارد؟

 

2-مرحله ی دوم: نوشتن سوال برای یک مسئله

در این مرحله اطلاعاتی درباره ی  یک مسئله به دانش اموزان داده می شود  واز انها خواسته می شود تا برای ان مسئله یک سوال  بنویسند  وان مسئله را کامل کنند و سپس ان راحل نمایند .

مثال-علی ورضا هر کدام 3 کتاب دارند.--------------------------------؟

 

مرحله ی سوم : در این مرحله گفتن ونوشتن مسئله برای یک تصویر انجام می شود .

 

باید دراین قسمت تصویرهایی گویا به دانش اموزان دادتا ابتدا برای ان مسئله بگویند وسپس ان مسئله را بنویسند وان را حل کنند .

مرحله ی چهارم :گفتن ونوشتن مسئله برای یک تساوی ضرب .

 

مثال :برای عبارت مقابل یک مسئله بگو وان را حل کن .                                                                                                        ---  = 4×5

 

مرحله ی پنجم :در این مرحله می توانیم یک عدد به دانش اموزان داده واز انها بخواهیم که یک مسئله هر طور که دوست دارند بسازند وان را از هر راهی که دوست دارند حل کنند .

 

مثال:عدد24 داده ومی گوییم برای این عدد مسئله بساز وان را حل کن .

 

 

 

                           کاری از خانم ها حقیقی وزمانی

                   اموزگاران پایه ی سوم – دبستان نسترن

                                      

 

[ دوازدهم دی 1390 ] [ 21:17 ] [ خزاعی ] [ ]
                                          به نام خالق هستی

ماه

تاریخ

 

موضوع

مهر

 

25 /7 /90

بررسی جلسات اموزشی خانواده کلاسی ماهانه

آبان

11 /8 /90

تهیه روشهای آموزش املاء  و ارا ئه به اولیاء در منزل

آذر

9 /9 /90

 

اختلالات خواندن وروشهای خواندن

دی

12 /10 / 90

 

بررسی مشکلات آموزشی دانش آموزان ضعیف

بهمن

16 /11 /90

بررسی اشکالات ریاضی در صفحات تدریس شده  وصفحات تدریس نشده

اسفند

10/ 12 /90

 

عنوان ندارد

فروردین

 

20 /1 /91

عنوان ندارد

اردیبهشت

 

15 /2  /91

عنوان ندارد

 

آ موزگاران مربوطه :      خانم: ابراهیم زاده               

                                     خانم: طاهرنژاد

 

                               قسم به قلم وانچه را که می نویسد    

   خلاصه مطالب آموزش خانواده:

    تدریس کتاب فارسی در جلسات اموزش خانواده در طول سال به نسبت یاد گیری بچه ها انجام می شود ویا گاهی درسهای مهم توضیح داده می شود.درقسمت نگاره ها بعد از تدریس یک نگاره که به روش بحث گروهی بود گفته شد که برای یاد گیری بهتر هم اغاز ها و هم پایان ها از وسایل منزل استفاده کنند ویا تصاویرکلیدواژه هاتهیه شود وهم آغازها وهم پایان کار شود.تعریف نگاره ها وقسمت مهارتها درمنزل پرسیده شود ودرقسمت خودش توسط مادر یادش شود که انجام شد.

   تدریس ریاضی :

  تدریس تم 1 به صورت داستان گویی توسط مادران درگروه های شش نفره انجام شد. مفاهیم خانواده راست وچپ شمردن نعمتهای خدا الگویابی  و...... ازطریق پرسش وپاسخ انجام میشود.وبه همین صورت در جلسات بعدی تم های بعدی تدریس می شود.

            پیامبر فرموده اند: علم در کودکی مانند کندن شکل بر روی سنگ است

   توضیح در مورد کتاب علوم :

  درموردکتاب علوم توضیحاتی مختصرداده میشود .درمورد کارگروهی درکلاس آوردن وسایل برای هر بخش جمع آوری اطلاعات مربوط به هردرس وامتیا ز دادن به گروهای فعال

  تقویت حافظه:

مثلآ برای حفظ شعر فرا گیران می توانند دو خط اول شعر کتاب خودشان  را حفظ کنند وروز بعد دو خط دیگر را حفظ کنند بعد چهار خط را با هم حفظ نمایند  وبه همین ترتیب یک شعر کامل حفظ می شود واین روش برای قران ومتن های ساده  هم میتواند بکار برده شود.

پرورش خلاقیت  

اولیا محترم میتوانند  تمرین ریاضی یا فارسی بدهند وسئوال تمرین را از فرزند شان بپرسند وبنویسند ویا فرا گیران  در منزل خودشان الگو بدهند وتمرین کنند.و پیدا کردن شکل های پنهان

کنترل تکالیف در منزل:

برای اینکه اعتماد به نفس بچه ها زیا دشود ویا از بین برود .از ما دران خواسته شده که از نشستن دائم ومستقیم در کنار فرزندانشان خوداری کنند. بعد از نوشتن تکالیف اشکالات آن را تذکر دهند دور آن خط کشیده وصحیح آن را تمرین کنند وبعد از تمام شدن تکالیف حتمآ از روی نوشته های خود بخوانند تا روان خوانی آنها خوب شود

   تهیه روش های املایی :

  تقویت املا :دراین روش فصل دوم وسوم از کتاب روشهای املایی ارزشیابی کیفی تهیه گردیده است و در جلسه مخصوص املاء برای اولیا محترم توضیح داده می شود

1)  املا پردهای: جملاتی روی کاغذ نوشته شود ومادر گرامی کاغذ را پشت پرده برده وبعد پرده را کنار بزند .فرا گیر جملات را بخواند و سپس ان را در دفتر بنویسد.که این روش به تقویت حافظه او نیز کمک می کند

2)  املا موشکی: دانش آموزان را به چند گروه تقسیم کرده وبه هر گروهی یک موشک کاغذی داده می شود وتوضیح می دهیم که گروه ها با یکدیگر ارتباط داشته باشند. ویک جمله روی موشک بنویسند وبه سمت یکدیگر پرتاب کنند وگروه گیرنده جمله را یاداشت کند وگروه گیرنده جمله ای بنویسد وبه گروه پرتاب کننده بفرستدبه همین صورت ادامه دهند وسعی شود جملات در ارتباط با هم با شند وسعی کنند به صورت یک داستان کوتاه در بیاورند.

3)  املاتوپی: جملات روی توپ نوشته می شود وبه طرف فرا گیر پرتاب می شود . فرا گیر می خواند ودر دفتر می نویسد این کار چه در خانه و چه در کلاس باعث شادی در کودک می شود وکودک از املا زده نمی شود وعلاقمند به یادگیری است

4)  جمله سازی تصویری: تصویر داده میشود وبه فرا گیر می گوییم که جمته بسازد این تصویر بهصورت یک تصویر تنهاست .مثل تصویر یک سیب ویا میتواند تصویر یک پیام باشد مثل فردی که سبد سیبی در دست دارد.

5) چند ین روش دیگر نیز وجود دارد که به صورت تیتر واو گفته می شود:

املا تصویری. بازی با کلمات . املا آبی .بی صدا .و...........خیلی از روشهای تقویت املا که از بحث ما خارج است. 

 

 

 

 

[ ششم دی 1390 ] [ 21:25 ] [ خزاعی ] [ ]
 

 

 

[ سوم دی 1390 ] [ 12:12 ] [ خزاعی ] [ ]

[ سوم دی 1390 ] [ 9:41 ] [ خزاعی ] [ ]
درباره وبلاگ

معرفی همکاران محترمی که در سال جاری افتخار خدمت به عزیزان باغ نسترن را دارند:
خانم ها :
- خزاعی مدیر
- اخوان معاون آموزشی
- جعفري معاون پرورشی
- (ز) صفری معاون اجرایی
- طاهر نژاد آموزگار اول (محبت 1)
- ابراهیم زاده آموزگار اول (محبت 2)
-عربیان آموزگار اول (محبت 3)
-زمانی آموزگار دوم (دوستی 1)
- حسن پور آموزگار دوم (دوستی 2)
- عسگري آموزگار دوم (دوستي 3)
- نكويي مهرآموزگار سوم (مهربانی 1)
-هاشم پور آموزگار سوم (مهرباني 2)
- قرباني آموزگار چهارم(صمیمیت)
- نوروزي آموزگار پنجم (صداقت 1 )
- كمالي آموزگار پنجم (صداقت 2)
-صفری آموزگار ششم(سخاوت 1)
-نصر آموزگار ششم (سخاوت 2)
- نقد علي مربي قرآني
- نقدي مربي قرآني
- ولي زاده مربي ورزش
- مشرف مربي بهداشت
- نيروهاي خدماتي :
- آقاي لطفي
- آقاي نظري
- آقای جعفری پور امام جماعت

امسال بسیار متاسفیم که در خدمت همکاران خوبمان خانم ها احمدی ،صرامی ، مهدوي ، اسفناني وابراهيم نیستیم از زحمات ایشان کمال تشکر رانموده و آرزوی سربلندی و موفقیت روز افزون برای این عزیزان می نماییم و بسیار خرسندیم که در سال جاری در خدمت خانم ها جعفری ،قرباني ،نصر ،عسگري ، كمالي و نقدی و مشرف هستیم و از خداوند متعال توفیق خدمت صادقانه به آینده سازان ایران عزیز را مسئلت می نماییم .
امکانات وب
قرآن آنلاین

http://zibasazweb.persiangig.com/9.9.JPG



کد ساعت فلش


دریافت کد خداحافظی

دریافت کد پیغام خوش آمدگویی href='http://avazak.ir'>کد تغییر شکل موس

کد حرکت متن دنبال موس قالب وبلاگ
گالری عکس
>

http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1392/8/11/430613_591.mp3 http://dl-8melody.ir/Music/Irani/1392/08/17/128/Reza%20Sadeghi%20-%20Ghorse%20Mahe%20Khoni.mp3
قالب وبلاگ
قالب بلاگفا
گالري عکس